mandag 28. februar 2011

O`HELLIGE HOVEDSTAD.....

I sludd og snø lander jeg på Oslo Lufthavn Gardermoen lørdag. De neste dagene skal tilbringes i hovedstaden.  Selv om det står flere møter på programmet disse dagene kjenner jeg at jeg gleder meg litt ekstra. Gleder meg litt ekstra fordi det er VM. Merker at folkemengden på Oslo Sentralbanestasjon er noe større enn hva den pleier å være når jeg går av flytoget. Massevis av skikledde, glade mennesker som tydelig er i Oslo for å ha det hyggelig. Jeg drar med meg kofferten gjennom Oslo S og er på vei over til hotellet hvor jeg skal bo, da jeg registrerer at noe ikke er som det bør noen meter foran meg. I samme retningen som jeg beveger meg går også en gjeng med ungdommer. I mot dem ser jeg en familie, sikkert mor,far og tre barn, komme i skiutstyr og med sekk og flagg på ryggen. Plutselig oppstår, sånn helt ut av intet ,en for meg noe kunstig trengsel på denne brua jeg befinner meg på. Ting skjer så fort at jeg rekker nesten ikke å blunke. Det jeg ser er at den ene av ungdommen er nedi jakkelommen til mannen som jeg oppfatter som pappa`n og tar med seg noe. Familien registrerer det åpenbart ikke og fortsetter ferden sin over brua. Ungdommene fortsetter et lite stykke før jeg ser den ene drar fram ei lommebok. Ungdommen ser ut til å være fornøyde med ”fangsten” sin. Jeg blir et øyeblikk rammet av en total handlingslammelse. Hva gjør jeg? Skal jeg rope etter disse ungdommene og si hva jeg så? Jeg ser meg omkring i håp om at flere kanskje har sett hva som skjedde. OM noen hadde sett det, gjorde de definitivt ingen tegn til å vise det ihvertfall. Ungdommene forsvinner forbi hotellet og ned mot Grønland uten at dette får konsekvenser for dem……
Jeg går for å sjekke inn på hotellet og damen i resepsjonen råder alle som står der til å legge alt av verdisaker igjen på hotellet. Hun forteller at det daglig er mange tilfeller hvor gjestene på hotellet forteller at de blir ranet på åpen gate uten at de merker det før i etterkant.   Jeg får nøkler til rommet og legger fra meg bagasjen samt alt av verdisaker….og putter visakortet i BH`n før jeg begir meg ut i Oslonatten. OM noen skulle driste seg til å prøve å stjele Visakortet mitt uten at jeg merker det denne kvelden….ja da er kortet dem vel fortjent J
Ha ei riktig fin uke alle sammen J

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar