tirsdag 26. juli 2011

Mine tanker..



Fire dager er gått siden det utenkelige ble en rå og brutal virkelighet for så veldig mange. Vi som fikk høre om disse grusomhetene via radio, TV eller andre medier kunne knapt tro det vi hørte. Når de første TVbildene kom var det helt absurd at disse bildene var fra Oslo. Landet vi alle er så glade i. Landet det er så utrolig godt å bo og leve i. Det tryggeste av det trygge…….lignet en krigssone.

Alikevel skulle det vise seg at et eneste menneske alene skulle klare å skape så mye frykt at bare tanken på dette blir uutholdelig for oss alle sammen. Historier som er så groteske, helt utenfor et normalt menneskes fatteevne. Hjertet mitt gråter og har gjort det i mange dager nå. Jeg er snart tom for tårer. Utøya, et paradis på jord ,  ble brått forvandlet til en skrekkens øy. Barn og unge som på denne øya skulle oppleve sitt livs mareritt. Barn og unge som ba for sine liv, men som dessverre ikke ble hørt. En bit av hjertet mitt vil for alltid være merket i sympati med de som overlevde massakren og de som dessverre ikke var like heldige.

Jeg, som fersk politikerspire, forsto fort at en valgkamp, som skulle bli min aller første, nå blir en helt annen enn hva jeg tidligere hadde sett for meg. Den ble plutselig så uviktig.Etter å ha sett hva denne forferdelige terrorhandlingen har gjort med en hel nasjon, sitter jeg igjen med en følelse av at når man sammen opplever noe slikt som det lille Norge nå har opplevd , står vi alle sammen sterkt opp for hverandre uavhengig av politisk ståsted. De politiske grensene viskes nærmest litt ut. Det kommer tydelig frem at alle politikere ønsker det samme for landet vårt.
Jeg er så utrolig stolt av vår statsminister, som har vært en bauta for et helt folk i en vanskelig tid. Stolt av måten han, kongehuset og alle de andre av våre fremste politikere sammen har mestret denne uhyre krevende og vanskelige oppgaven de har stått overfor . Takk for det.

Det gjorde meg utrolig trist og fikk meg til å felle noen flere tårer da jeg i dag leste Petter Nome`s uttalelser i media.  Siv Jensen og andre ledere for høyrepopulistiske partier må ta noe ansvar for terrorangrepene i Oslo og på Utøya.”  Jeg trodde, inntil jeg leste dette, at alle sto sammen i sorgen over det grufulle vi som nasjon sammen har opplevd de siste dagene. Trodde at alle sørget, holdt hverandre i hånden og trøstet….At alle forsto at en slik handling som dette monsteret av en mann har utført er en handling alle fordømmer og tar avstand fra på det sterkeste. Så til deg Petter Nome vil jeg si…alt til sin tid. Dette er ikke tiden for slike sleivspark mot en partileder i dyp dyp sorg over alle menneskene som så tragisk er blitt revet bort fra oss. Dette var skuffende og du vil aldri igjen gjenvinne respekt hos meg. Vi er alle i dyp sorg !! Dette var en umenneskelig dag å slenge med leppa på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar