onsdag 21. august 2013

12.000 "nye" sykehjemsplasser


 

Valgkampen er nå godt i gang og i år, som ved tidligere valg så er eldreomsorgen et heftig tema. På spørsmål om de 12.000 nye sykehjemsplassene Stoltenberg og hans rødgrønne regjering lovet før forrige stortingsvalg blir jeg mildt sagt opprørt og sint når jeg hører helseminister Støres forklaring, eller bortforklaring som de aller fleste av oss kaller slikt! Støre understreker at med «nye» sykehjemsplasser så mentes det at gamle plasser bygges om, blir revet og erstattet med nye, men at det selvfølgelig også vil bli bygget noen helt nye. På denne måten vil de rødgrønne nå sitt mål om 12.000 «nye» plasser. I min verden innebærer imidlertid dette IKKE at det blir 12.000 NYE plasser. Når Stoltenberg før siste stortingsvalg gikk ut med en lovnad om 12.000 nye plasser innen 2015 trodde vel de aller fleste at dette innebar 12.000 nye plasser i tillegg til de allerede eksisterende plassene. Stoltenberg sa også den gangen at det var viktig med 12.000 NYE plasser for å imøtekomme den mye omtalte «eldrebølgen».  Var det å bruke ordet «nye» sykehjemsplasser et bevisst valg av ord for at det da ville være lettere i etterkant å bortforklare seg om de ikke ville nå målet sitt ? Svaret mitt på det er JA ! Stoltenberg kunne lett brukt ord som «ekstra» sykehjemsplasser i stedet, men valgte nok helt bevisst å bruke «nye». Dette blir for meg å lure velgerne. Dette blir for meg uærlig.




                           "For verden er man bare noen....men for noen er man hele verden"



                                       GODT VALG








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar